Dieta Paleo – Przewodnik dla początkujących

Dieta paleo opiera się na naśladowaniu diety naszych przodków myśliwych-zbieraczy. Obejmuje on całe, nieprzetworzone produkty, które przypominają to, jak wyglądają w przyrodzie.

Nasi przodkowie byli genetycznie tacy sami jak współcześni ludzie. Rozwijały się, jedząc takie pokarmy i były wolne od chorób takich jak otyłość, cukrzyca i choroby serca.
Kilka badań sugeruje, że dieta ta może prowadzić do znacznego spadku masy ciała (bez liczenia kalorii) i znacznej poprawy zdrowia.
Plan posiłków Paleo Diet

Nie ma jednego „właściwego” sposobu jedzenia dla wszystkich, a ludzie paleolitu prosperowali na różnych dietach, w zależności od tego, co było dostępne w tym czasie.

Jedni zjadali dietę o niskiej zawartości węglowodanów w pokarmach zwierzęcych, inni dietę bogatą w węglowodany z dużą ilością roślin.

Rozważ to jako ogólną wytyczną, a nie coś zapisanego w kamieniu. Możesz dostosować to wszystko do swoich osobistych potrzeb i preferencji.
Podstawy

Jeść: mięso, ryby, jaja, warzywa, owoce, orzechy, nasiona, zioła, przyprawy, zdrowe tłuszcze i oleje.

Unikaj: przetworzonej żywności, cukru, napojów bezalkoholowych, ziaren, większości produktów mlecznych, roślin strączkowych, sztucznych słodzików, olejów roślinnych, margaryny i tłuszczów trans.
Unikaj tych pokarmów

Unikaj tych produktów i składników:

Syrop cukrowy o wysokiej zawartości fruktozy: napoje bezalkoholowe, soki owocowe, cukier stołowy, słodycze, ciastka, lody i wiele innych.
Ziarna: Obejmuje pieczywo i makarony, pszenicę, orkisz, żyto, jęczmień itp.
Rośliny strączkowe: fasola, soczewica i wiele innych.
Nabiał: Unikaj większości produktów mlecznych, szczególnie o niskiej zawartości tłuszczu (niektóre wersje paleo obejmują pełnotłuste produkty mleczne, takie jak masło i ser).
Oleje roślinne: olej sojowy, olej słonecznikowy, olej bawełniany, olej kukurydziany, olej winogronowy, olej szafranowy i inne.
Tłuszcze trans: znaleziono w margarynie i różnych przetworzonych produktach spożywczych. Zwykle określane jako oleje „uwodornione” lub „częściowo uwodornione”.
Sztuczne słodziki: aspartam, sukraloza, cyklaminiany, sacharyna, acesulfam potasu. Zamiast tego użyj naturalnych słodzików.
Wysoko przetworzone produkty: wszystko oznaczone jako „dieta” lub „o niskiej zawartości tłuszczu” lub zawiera wiele dziwnych składników. Obejmuje sztuczne zamienniki posiłków.

Prosta wskazówka: jeśli wygląda na to, że została wyprodukowana w fabryce, nie wolno jej jeść!

Jeśli chcesz uniknąć tych składników, MUSISZ czytać listy składników, nawet w przypadku żywności oznaczonej jako „zdrowa żywność”.
Pokarmy do spożycia na diecie Paleo

Oprzyj swoją dietę na tych prawdziwych, nieprzetworzonych pokarmach paleo.

Mięso: wołowina, jagnięcina, kurczak, indyk, wieprzowina i inne.
Ryby i owoce morza: łosoś, pstrąg, plamiak, krewetki, skorupiaki, itp. Wybierz dzikich złowionych, jeśli możesz.
Jajka: wybierz jajka z wybiegów na wolnym wybiegu, pastwiskowe lub wzbogacone w omega-3.
Warzywa: brokuły, jarmuż, papryka, cebula, marchew, pomidory itp.
Owoce: jabłka, banany, pomarańcze, gruszki, awokado, truskawki, jagody, awokado i więcej.
Bulwy: ziemniaki, słodkie ziemniaki, ignamy, rzepa, itp.
Orzechy i nasiona: Migdały, orzechy makadamia, orzechy włoskie, orzechy laskowe, nasiona słonecznika, pestki dyni i więcej.
Zdrowe tłuszcze i oleje: Oliwa z oliwek extra vergine, olej kokosowy, olej z awokado i inne.
Sól i przyprawy: sól morska, sól himalajska, czosnek, kurkuma, rozmaryn itp.

Postaraj się wybrać karmę na trawę, wypasane i ekologiczne, jeśli możesz sobie na to pozwolić. Jeśli nie, po prostu upewnij się, że zawsze wybierasz opcję najmniej przetworzoną.
Może jeść

W ciągu ostatnich kilku lat społeczność paleo ewoluowała całkiem sporo.

Obecnie istnieje kilka różnych „wersji” diety paleo. Wiele z nich pozwala na nowoczesne jedzenie, które nauka wykazała, że ​​jest zdrowe.

Obejmuje to bekon wysokiej jakości ze świń hodowanych na pastwisku, masła karmionego trawą, a nawet niektórych ziaren innych niż gluten, takich jak ryż.

Wiele osób myśli teraz o paleo jako o szablonie, na którym opiera się Twoja dieta, niekoniecznie jako ścisły zbiór zasad, które musisz przestrzegać.
Rozsądne odpusty

Są one doskonale zdrowe w małych ilościach:

Wino: wysokiej jakości czerwone wino ma dużo przeciwutleniaczy i korzystnych składników odżywczych.
Ciemna czekolada: wybierz taką, która ma 70% lub więcej zawartości kakao. Jakość ciemnej czekolady jest bardzo pożywna i wyjątkowo zdrowa.

 

 

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *