Nasiona chia – właściwości zdrowotne

Nasiona chia zyskały ogromną sławę dzięki swoim wyjątkowym wartościom zdrowotnym i odżywczym. Zawierają one więcej kwasów omega-3 niż łosoś atlantycki. Świetnie sprawdzają się w kuchni jako dodatek do potraw lub podstawa deserów.

Nasiona chia – co trzeba o nich wiedzieć?

Nasiona chia to inaczej nasiona szałwii hiszpańskiej, która pochodzi z Meksyku i Gwatemali. Nasiona te zawierają dużą dawkę kwasów omega-3, oprócz tego są też bogate w wapń i żelazo. Dodatkowo odznaczają się wysoką zawartością:

  • białka,
  • antyoksydantów,
  • potasu,
  • błonnika,
  • magnezu,
  • fosforu.

Zdrowotne właściwości nasion chia

  • dostarczają dużą ilość składników odżywczych przy małej ilości kalorii – oprócz wspomnianych już składników odżywczych, nasiona chia zawierają dobrą dawkę cynku, niacyny, tiaminy i witaminy B2.
  • zawierają przeciwutleniacze, które zwalczają wytwarzanie wolnych rodników. Wolne rodniki mogą powodować uszkodzenia cząsteczkowe w komórkach i przyczyniać się do szybszego starzenia się organizmu, mutacji komórek oraz chorób – np. nowotworów.
  • ze względu na wysoką zawartość błonnika i białka mogą być przydatne w odchudzaniu – błonnik wchłania spore ilości wody i rozszerza się w żołądku, dzięki czemu stwarza uczucie sytości i spowalnia wchłanianie się pokarmu. Natomiast białka zawarte w nasionach chia mogą przyczynić się do zmniejszenia apetytu, a co za tym idzie – do zmniejszenia ilości pokarmu przyjmowanego w ciągu dnia.
  • są bogate w ważne składniki mineralne kości – są bogate w magnez, wapń, fosfor i białka.
  • są bezpieczne dla cukrzyków – badania wykazały, że dieta bogata w błonnik jest w stanie zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym, w tym cukrzycy typu 2. Wykonano badania na szczurach, które pokazały, że nasiona chia pomagały normalizować oporność na insulinę u szczurów z cukrzycą, a jednocześnie zmniejszając zawartość tłuszczu i cholesterolu we krwi.
  • pomagają na problemy trawienne – udowodniono, że błonnik usprawnia pracę układu pokarmowego (poprawia perystaltykę jelit). Błonnik zawarty w tych nasionach reguluje rytm wypróżnień, przeciwdziała zaparciom, wspomaga rozwój fizjologicznej flory bakteryjnej. Jest też w stanie zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego. Ważne jest jednak to, by nie spożywać nasion chia w stanach zapalnych jelit i innych chorobach układu pokarmowego.
  • mogą poprawić pamięć – dzięki wysokiej zawartości wspomnianych już tu kwasów omega-3. Kwasy te wspomagają pracę mózgu, poprawiają pamięć i koncentrację.

Jak jeść nasiona chia?

Nasiona chia są dość uniwersalne, jeśli chodzi o ich znaczenie w kuchni. Można dodawać je do wielu potraw, ponieważ same nasiona nie mają zbyt wyrazistego smaku. Można jeść je:

  • na surowo,
  • namoczone w soku lub mleku,
  • jako dodatek do kaszek czy deserów,
  • dodane do pieczywa,
  • wsypane do jogurtu,
  • z warzywami

Mają zdolność wchłaniania wody i tłuszczu, dzięki czemu sprawdzą się też przy zagęszczaniu sosów. Zaleca się spożywanie około 1,5 łyżki stołowej nasion dwa razy dziennie.

Przeczytaj również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *